Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Poolsan

Poolsan 29 Nov 2009 15:53 #707

  • clausen
  • clausen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
J
Sidste redigering: 30 Nov 2009 10:11 af clausen.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Poolsan 29 Nov 2009 16:10 #708

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Først POOLSAN
Der er i og for sig ikke noget epokegørende ved POOLSAN. Man har i mange år brugt kobber, sølv og andre metaller - sammen med andre ting - til at desinficere med. Det gør man også nu herhjemme med produktet NARTURE 2 og NOVA CRYSTAL.

Det er fine produkter, men man skal huske at hverken POOLSAN - NATURE 2 ELLER NOCA CRYSTAL kan stå alene. De 3
produkter - populærvidenskabeligt sagt dræber alle alger og bakterier, men de kan ikke oxidere de organiske affaldsstoffer det er og kommer i vandet ( døde alger og bakterier, hår, hud, nys, sololie etc etc etc. Til dette må man have et stof der oxiderer og til dette bruges oftest klor eller hvis man vil have det helt klorfrit oxygen( ilt). Det må de også gøre med produktet POOLSAN.

Ver. maxitabletten. Det er også en gammel kending. en tablet med kemikalier der både dræber alger og bakterier- som tilsætter noget flokningsmiddel og som i sin sammensætning sænker PH værdien. Tableter som dem er - også her i landet solgt i mange år. Hvad man skal huske med disse tabletter er,at man ikke bare kan bruge dem kritisk. man skal stadig tjekke sit vand for de forskellige parametre for at vandet er OK og så skal man nuske på, at bde er bseret op CYANUR der kan give klorlås - læs om det under vejledningerne / artiklerne

prøv engang at beskrive hvad dine konkrete behov er, så kan de være at vi kan føre dig gennem junglen til det eller de produkter de har behov for :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Poolsan 29 Nov 2009 16:14 #709

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
p.s
alle produkter der er baseret på sølæv, kobber m.v kan bruges sammen med alle andre oxiderende kemikalier som klor - brom - oxygen etc etc - altså heller ikke noget nyt.Det er med dette som med alle andre nye produkter der smides på markedet, at alle gode egenskaber fremhæves uanset om de er gamle nyheder eller nye
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Poolsan 29 Nov 2009 16:15 #710

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
p.p.s
Brom indeholder 50% klor
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Poolsan 29 Nov 2009 16:28 #711

  • clausen
  • clausen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
J
Sidste redigering: 30 Nov 2009 10:12 af clausen.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Poolsan 29 Nov 2009 17:51 #712

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Jeg formoder, at når du siger at brom tåler højere temperaturer end klor, så mener du at den bliver "brændt" langsommere af end klor ved højere temperaturer.

Det er nok rigtigt, men da brom har en deinfektionsværdi der er under det halve af klor, så skal der til gengæld dobbelt så meget brom til at opnå den samme virkning som med klor og så er vi lige vidt. Der er kun en grund til at bruge det dårlige desinfektionsmiddel brom og det er , at det lugter MINDRE af klorf end ren klor. Husk at brom er 50% klor.

UV er en fantastisk god klorfri metode til at "dræbe" alle alger og bakterier, men problemet med UV er det samme som med desinfektionsmetoder hvor der bruges sølv og kobber, at det ikke oxiderer de organiske affaldsstoffer i vandet. Det må man stadig bruge kemikalier som klor eller oxygen til. Du bruger brom, men det er egentlig en dårlig ide da det er så dårligt desinfektion og oxideringsmiddel. Bromen skal kun klare opgaven med at oxidere. UV klarer resten. Oxyderingen kan du klare med at holde et indhold på 0.3 ppm af klor i vandet, og det er så lidt at du ikke kan lugte det.

m.h.t det konkete behov.
a. Er det kun vedr spa ? eller er der også pool
b. Er det et tømmespa - d.v.s et spa der tømmes efter hver brug, c. eller er det et spa der står med vand i længere tid af gangen
d. er det til udlejning

skal du have mere konkrete svar skal vi vide det ovennævnte ;)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Poolsan 29 Nov 2009 18:02 #713

  • clausen
  • clausen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
J
Sidste redigering: 30 Nov 2009 10:13 af clausen.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Poolsan 29 Nov 2009 19:51 #716

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg kan måske bidrage med lidt viden omkring "Vidundermiddel med metalsalte kan erstatte klor i badebassiner" samt andre ligende midler f.eks. Nature2

Det man skal være opmærksom på er at hvis der er nogle af brugerne af bassinet, som har tendens til f.eks. nikkeleksem eller ligende eksemer der opstår ved metalkontakt skal man gå uden om ovenstående produkter.

Vi har haft kontakt med nogle af producenterne, for at høre om det ville give os problemer. Men ved disse typer eksem skal man være varsom også ved meget små doser i poolvandet, derfor ville ingen give garanti for at det ikke ville give problemer - speceilt hvis man havde noget med metaller.

I det omtalte produkt i ingeniøren er der bla. zink og aluminum, som jeg nok vil være lidt betænkelig ved. Guld og sølv er jeg ikke så betænkelige ved da de er mere ældle metaller.

Jeg vil nok se sådan på det, at hvis man ikke er plaget af klorlugten og at folk ikke har problemer med kloren vil jeg nok forsætte med at bruge klor eller brom.

Men der findes også sager hvor folk ikke kan tåle klor, og her er de omtalte produkter et godt alternativ.

ps. jeg fik en gang en historie fra en der solgte Nature2, ved ikke om historien er en røver eller om det er sandt..... men tilbage i sørøvertiden/i gamle dage hvor man sejlede ude på det åbne hav, smed de altid et par sølvmønter i vand tønderne herved holdte vandet sig mere rent.... hmmmm ja hvem ved jeg er for ung til og kan bekræfte dette :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Poolsan 30 Nov 2009 08:46 #721

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
I forummet må der af konkurrencehensyn ( misbrug )ikke reklameres for detailfirmaer. Da omtale af bestemte produkter nogle gange er en del af en rådgivning, vil dette blive tilladt så længe det ikke overskrider en "udiffinerbar" grænse for reklame. Bestemmes af administratorerne.

Da dit indlæg - selvom du ikke har lavet det for reklamens skyld - efter vores mening går ud over almen produktbeskrivelse i forbindelse med en rådgivning bliver det slettet.

Vi vil MEGET gerne have indlæg der fortæller om nye metoder og erfaringer dermed, men de må holdes på det generelle plan. Såfremt brugere af forummet vil kommunikere firmanave etc. til hinanden, må det ske via det indbyggede mailsystem
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Poolsan 30 Nov 2009 09:07 #722

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det første du skal være opmærksomhed på, er at de aller aller fleste udlejningsfirmaer har deres egne regler for hvordan og med hvad der skal desinficeres. Det er altså oftest kun når du udlejer selv, at du kan bestemme.

Hvis du bruger UV - der selvføgelig skal være af den rigtige størrelse og med det rigtige UV felt - kombineret med oqygen (som alternaiv til brom og klor)som det oxiderende middel - er du godt hjulpen.

Det eneste jeg kan komme på som er lige så godt / nemt er Nova Crystal, der er et produkt man kommer i hver 6 uge med en chockklorering hver gang en ny 6 ugers periode begynder

Som udlejer ville jeg personlig være meget betænkelig ved at bruge andet end klor da risikoen for bakterier er stor med forskelle gæster der ikke tager samme hensyn som en selv. Specielt spabadet er ømfindeligt, men som sagt så er UV,en god, og det du behøver er et produkt som både har en depotvirkning og en oxiderende virkning. Her dur oxygen ikke da det er for flygtigt.
B
Sidste redigering: 30 Nov 2009 09:14 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Poolsan 30 Nov 2009 09:43 #723

  • clausen
  • clausen's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Nå, det var en skam at jeg ikke fik taget en kopi, men måske vil Poolsan sende mig det direkte :-)

Det er godt nok svært at se at det indlæg ikke skulle kunne være her i forum idet det jo omhandler et produkt mange kan være interesseret i.
Og I skulle angiveligt ikke handle med poolprodukter, - så ???????

Så må du nok hellere slette mit link til ingeniøren

ing.dk/artikel/92572-vidundermiddel-med-...-klor-i-badebassiner

Idet ingeniøren jo ikke har problemer med at omtale Poolsan.
J
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Poolsan 30 Nov 2009 14:01 #724

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
Hej Bjarne
- var det nødvendigt at slette hele teksten i de førnævnte indlæg ?
- kunne du ikke nøjes med de aktuelle links?
Morten Solberg
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.184 sekunder